STARRT: Analysefase

Situatie

Om een goed herontwerp te kunnen maken voor princess is het nodig om goed onderzoek te doen naar de bestaande grill, de al bestaande concurrenten en de aspecten die de nieuwe grill tegen kan komen. Om deze fase goed af te kunnen ronden heeft heel het groepje werk gedaan om  dit ook werkelijk te realiseren. Jarno rottier heeft zich bezig gehouden met het aspect techniek, Milan Renne heeft zich bezig gehouden met het aspect Milieau & Mens, en Ik heb mij zelf bezig gehouden met het aspect markt.

Taak

Mijn taak in de analysefase was het onderzoeken van het aspect markt. Dat betekend dus dat ik moest gaan kijken naar de prijs van het bestaande product en het te ontwerpen product,  de positie van princess in de markt en de positie van de grill in de grill markt en de distributie van het product. Mijn taken waren dus:
  • Onderzoek doen naar al bestaande contact grills, zoweel in de prijs classe en buiten de prijs classe.
  • Onderzoek naar de kostprijs van de bestaande grill en hoe die opgebouwd is.
  • Onderzoek naar verkoopkanelen van princess
  • Onderzoek markt positie princess.

Ik heb er naar gestreven om zowel meer te leren van het aspect markt, omdat het de eerste keer was dat ik het aspect markt mocht uitwerken voor mijn groepje. Door dit dus ook serieus aan te pakken was het mogelijk om erg veel te leren van het aspect markt okal duurde de analyse fase maar 1 week.


Actie

Wat ik werkelijk in de analysefase heb gedaan is:
  • Een layout maken van het analyse verslag.
  • Doelgericht onderzoek gedaan over hoe de kostprijs zo laag mogelijk kan blijven.
  • Onderzoek gedaan naar de concurrentie van het huidige product.
  • Onderzoek gedaan naar de USP’s van de andere producten.
  • Onderzoek gedaan naar de verkoopkanalen van princess.
  • Ontwerpvisie opgesteld.

Ik heb dit aangepakt door eerst te kijken wat nodig is voor dit, bijvoorbeeld; Om een doelgericht onderzoek te doen naar de USP’s van de concurrenten moet er eerst onderzoek gedaan worden naar de al bestaande grills met de bijhorende USP’s. Nadat ik daar naar heb gekeken was het alleen nog maar een kwestie van alle dingen echt uit voeren en het daarna goed te documenteren in het verslag. Hierbij moest een goede afweging gedaan worden naar wat wel en niet belangrijke informatie was voor het eind product. Waneer het niet belangrijke informatie was heb ik besloten om het dan maar ook niet in het verslag te zetten.
Nadat alles dus af was was mijn aandeel dus een volledig uitgewerkt onderdeel van het zonnewiel.

Resultaat

Het gevolg van mijn actie was dus dat de wij een volledig uitgewerkt onderzoek hadden op alle aspecten van het zonnewiel, het aspect markt, mijn aspect daarbij inbegrepen. Doordat alles een vrij gepland process was was het dus een vrij makkelijk te doorlopen fase. Iedereen dat wat hij moest doen en op tijd. In het al gesproken dus een geslaagde fase.

Reflectie

Ik heb van deze fase veel geleerd, dit was zoals al eerder besproken de eerste keer dat ik het aspect markt mocht behandelen. Dat betekend dus dat ik veel heb kunnen leren als het om dit aspect gaat. Bij de vorige fases heb ik alleen maar kleine gedeeltes van markt gedaan of alleen maar het verslag door gelezen. Maar hier was dat dus niet zo, waardoor ik dus er dus ook veel van heb kunnen leren. Ik zou mij alleen graag wel nog iets meer met de andere fases willen bemoeien. Daar kwam ik dit project vooral achter dat ik naast mijn eigen aspect weinig van het onderzoek wist. Dit kan ik dus verbeteren door mij meer te bemoeien met de andere fases.  Voor de volgende keer neem ik me dus voor om goed op te letten wat de andere doen bij hun aspect zodat ik daarbij genoeg kennis vergaar om het product goed te kunnen ontwerpen.

Transfer

De situatie zou zich zeker nog eens een keer voor kunnen doen, voor elk geslaagd project is er onderzoek nodig, alleen heb ik niks dat ik anders zou willen doen of zou willen verbeteren. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten